Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 17 augusti 2012

Min lilla Köksträdgård på balkongen

Jag har 4-5 plantor tomater på min balkong / altan. Både små cocktailtomater och vanliga stora, men ojjjjjjj vad dåligt röda dom har blivit i år.... de flesta är fortfarande gröna! Vi har skördat några stycken, men inte alls så många som vi borde gjort så här dags på sommarn.... Även chilin har tagit tid på sig, det måste bero på vädret antar jag... Solfattigt o kallt nästan hela sommarn. Men rucolan har däremot vuxit bra och  även persiljan, älskar dessa två örter! Äter tonvis av dem!


Rucola på balkongen, går utmärkt att ha i kruka. Växer som ogräs:-)





Jag har alla krukor på balkongräcket, jag tycker det ser lite ut som om jag bor vid Medelhavet, i Provence eller nåt:-)



Sista semesterveckan....
Ha det gott Fellow Gardeners!

♥ ♥



10 kommentarer:

Lena sa...

Nu får du ursäkta mej lite, men jag tycker det låter härligt att även en Trädgårdsmästares tomater är sena i år!

Jag tänkte nästan att det var mitt "fel" att jag bara skördat ett fåtal och att alla tomater på plantorna är små och gröna- trots att jag sådde tidiga sorter. Det är nog som du tror, den regniga och solfattiga sommaren som är boven.

Kramar

Anna-Maria sa...

Tja man kan inte lyckas jämt eller hur? Du får glädjas åt det som blir bra. Kan själv inte skryta med ngn odling värt namnet!

Susie på Stjärnarve... sa...

Kan ju inte ha tomater längre eftersom dom hela tiden blir angripna av potatisbladmögel - och det är inte kul! Och ruccola bara hatar jag, minsta kvist i en sallad så smakar ju allt som ruccola!!
Av ovanstående förstår du varför jag inte odlar något matnyttigt. chili brukar dock funka bra för mig, men i år fick jag inte tag på någon god RÖD sort till altanen, så det fick vara. Men nästa år så......
TREVLIG HELG
Susie

Stein sa...

Da er jeg ikke alene med å ha grønne tomater så langt i år.. Men så flott det var med alle krukkene på altanrekkverket! :-D Om vi ikke har middelhavstemperaturer får vi heller skape oss middelhavsstemning på andre måter. Din måte var lekker! :-D

Villa Ryttarängen sa...

Ser härligt ut med krukorna på räcket och bra höjd att skörda/vattna/rensa på. Mina tomater är inte heller röda tror jag ska skippa tomater nästa säsong, fast det har jag sagt sååå många år nu. Kram och tack för inspiration./ Pia

Charlotta sa...

Visst är det medelhavskänsla.:)
Inte konstigt att tomaterna ligger efter, hela sommaren har ju väntat och väntat på att få blomma ut. ;) Men nu är den nog här, i sista stund.

Veronica sa...

Jaa du..det är inte lätt med tomater och chilis i år ! Inte runt Stockholm i varje fall. Jag jämförde mina tomater förra året med årets och i år är tomaterna nu som de var på foton från mitten av juli förra året !!!!!

Min chili är exakt 1 cm stor och blombladen har knappt ramlat av! Och det är dessutom i mitt växthus!! Näe, Hillevi... Inte så kul med det i år men det ser verkligen ut som om du lyckats med din kryddträdgård på balkongen :)

Kram

Jord under naglarna sa...

Ser superhärligt ut med de fina krukorna på räcket!
Jag ger snart upp hoppet om mina tomater, det finns inte en tillstymmelse till rodnad trots att solen ändå skinit nu på sistone. Nåja, nästa tomatsommar blir förhoppningsvis bättre!

Hon som talar med blommor sa...

Ser trevligt ut! :) Nästa år ska jag satsa på mer krukor! Kram / Carolin

Karinas inspiration sa...

Såå fint med dina krukor på balkongräcket:)) det ger verkligen medelhavskänsla... fast tyvärr har vi ju haft för lite sol och värme här!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...